بهترین دکتر درمان سرطان پروستات

سرطان پروستات

سرطان پروستات سرطانی است که در پروستات ایجاد می شود. پروستات یک غده گردویی شکل کوچک در مردان است که مایع منی تولید می کند که اسپرم را تغذیه و حمل می کند.

سرطان پروستات یکی از شایع ترین انواع سرطان است. بسیاری از سرطان های پروستات به کندی رشد می کنند و به غده پروستات محدود می شوند، جایی که ممکن است آسیب جدی وارد نکنند. با این حال، در حالی که برخی از انواع سرطان پروستات به کندی رشد می کنند و ممکن است به حداقل درمان یا حتی بدون درمان بهبود یابند، انواع دیگر تهاجمی هستند و می توانند به سرعت پخش شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت داشتن هر گونه علائم و نشانه های مداوم که شما را نگران می کند، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

علت سرطان پروستات چیست؟

مشخص نیست چه چیزی باعث سرطان پروستات می شود.

پزشکان می دانند که سرطان پروستات زمانی شروع می شود که سلول های پروستات تغییراتی در DNA خود ایجاد کنند. DNA سلول حاوی دستورالعمل هایی است که به سلول می گوید چه کاری انجام دهد. این تغییرات در DNA به سلول‌ها می‌گوید که سریع‌تر از سلول‌های عادی رشد و تقسیم می‌شوند.  بنابراین ، زمانی که سلول های دیگر می میرند، سلول های غیرطبیعی به زندگی خود ادامه می دهند.

سلول های غیرطبیعی تجمع یافته، توموری را تشکیل می دهند که می تواند رشد کند و به بافت مجاور حمله کند. با گذشت زمان، برخی از سلول‌های غیرطبیعی می‌توانند جدا شده و به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابند (متاستاز).

عواملی که می توانند خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهند عبارتند از:

• سن بالاتر. خطر ابتلا به سرطان پروستات با افزایش سن افزایش می یابد. بعد از 50 سالگی بیشتر شایع است.
  • نژاد. به دلایلی که هنوز مشخص نشده است، افراد سیاه پوست نسبت به سایر نژادها در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پروستات هستند. در افراد سیاهپوست، سرطان پروستات نیز به احتمال زیاد تهاجمی یا پیشرفته است.
  • سابقه خانوادگی. اگر یکی از خویشاوندان خونی، مانند والدین، خواهر و برادر یا فرزند، مبتلا به سرطان پروستات تشخیص داده شده باشد، ممکن است خطرابتلای شما افزایش یابد. همچنین، اگر سابقه خانوادگی ژن‌هایی دارید که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند (BRCA1 یا BRCA2) یا سابقه خانوادگی بسیار قوی سرطان سینه، احتمال ابتلا به سرطان پروستات در شما بیشتر است.
  • چاقی. احتمال ابتلا به سرطان پروستات در افرادی که چاق هستند در مقایسه با افرادی که وزن نرمال و سالمی دارند بیشتر است، اگرچه مطالعات نتایج متفاوتی داشته است. در افراد چاق، سرطان به احتمال زیاد تهاجمی تر است و احتمال عود پس از درمان اولیه بیشتر است.

عوارض سرطان پروستات

عوارض سرطان پروستات و درمان های آن عبارتند از:

• سرطانی که گسترش می یابد (متاستاز می کند). سرطان پروستات می تواند به اندام های مجاور مانند مثانه شما سرایت کند یا از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی شما به استخوان ها یا سایر اندام ها برسد. سرطان پروستات که به استخوان ها گسترش می یابد می تواند باعث درد و شکستگی استخوان شود. زمانی که سرطان پروستات به سایر نواحی بدن سرایت کرد، ممکن است همچنان به درمان پاسخ دهد و کنترل شود، اما معمولا سخت تر درمان میپذیرد.
  • بی اختیاری. هم سرطان پروستات و هم درمان آن می تواند باعث بی اختیاری ادرار شود. درمان بی اختیاری به نوع سرطان شما، شدت آن و احتمال بهبود آن در طول زمان بستگی دارد. گزینه های درمانی برای حل این مشکل ممکن است شامل داروها، کاتترها و جراحی باشد.
  • اختلال در نعوظ. اختلال نعوظ می تواند ناشی از سرطان پروستات یا درمان آن، از جمله جراحی، پرتو درمانی یا هورمون درمانی باشد

علائم سرطان پروستات

1. علائم مراحل اولیه سرطان پروستات

البته اغلب هیچ علامتی در مراحل اولیه سرطان پروستات وجود ندارد، اما غربالگری می تواند تغییراتی را که ممکن است نشان دهنده سرطان باشد را تشخیص دهد. غربالگری شامل آزمایشی است که سطح PSA را در خون اندازه گیری می کند. سطوح بالا نشان می دهد که ممکن است سرطان وجود داشته باشد.

همچنین علائم زیر ممکن است نشانه وجود سرطان پروستات باشند:

• مشکل در شروع و حین ادرار
  • میل مکرر به ادرار کردن ، به خصوص در شب
  • جریان ضعیف ادرار
  • خون در ادرار یا منی
  • ادرار یا انزال دردناک
  • درد در پشت ، لگن یا پا
  1. علائم سرطان پیشرفته

افراد مبتلا به سرطان پروستات پیشرفته نیز ممکن است هیچ علامتی نشان ندهند. علائم بالقوه به اندازه سرطان و محل انتشار آن در بدن بستگی دارد. علاوه بر موارد فوق، سرطان پیشرفته پروستات می تواند علائم زیر را نیز شامل شود :

• درد استخوان
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح

درمان سرطان پروستات

1. اگر سرطان کوچک و موضعی باشد، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

• انتظار با نظارت دقیق: پزشک ممکن است به طور مرتب سطح PSA خون را بررسی کند اما هیچ اقدامی فوری انجام ندهد. سرطان پروستات به کندی رشد می کند و به دلیل خطر عوارض جانبی درمان ممکن است درمان فوری انجام نشود
  • عمل جراحی : یک جراح ممکن است یک پروستاتکتومی رادیکال(برداشت غده پروستات ) برای برداشتن تومور انجام دهد. علاوه بر برداشتن پروستات، این روش ممکن است شامل برداشتن بافت اطراف، وزیکول‌های منی و غدد لنفاوی مجاور نیز باشد. پزشک می تواند این روش را با استفاده از جراحی باز یا لاپاراسکوپی انجام دهد.
  • پرتو درمانی

در این روش  از تاباندن اشعه برای کشتن سلول های سرطانی یا جلوگیری از رشد آنها استفاده می کند.

1. درمان سرطان پروستات پیشرفته

همانطور که سرطان رشد می کند، می تواند در سراسر بدن پخش شود. اگر گسترش یابد یا پس از بهبودی دوباره عود کند، گزینه های درمانی تغییر خواهند کرد. گزینه ها می توانند شامل موارد زیر باشند:

• شیمی درمانی : این گزینه از داروهایی برای کمک به توقف رشد سلول های سرطانی استفاده می کند.
  • هورمون درمانی : آندروژن ها هورمون های مردانه هستند. آندروژن های اصلی تستوسترون و دی هیدروتستوسترون هستند.مسدود کردن یا کاهش این هورمون ها رشد سلول های سرطانی را متوقف یا به تاخیر می اندازند. یکی از گزینه ها برای این هدف ،انجام عمل جراحی برای برداشتن بیضه هاست که بیشتر هورمون های بدن را تولید می کند. داروهای مختلف نیز می توانند کمک کنند.
  • ایمونوتراپی : این روش از سیستم ایمنی فرد برای کمک به مبارزه با سرطان استفاده می کند. دانشمندان می توانند از موادی که بدن تولید می کند استفاده کنند یا آنها را در آزمایشگاه بسازند تا به تقویت یا بازیابی دفاع طبیعی بدن در برابر سرطان کمک کنند.
  • درمان هدفمند: در این روش از داروها یا مواد دیگری استفاده می شود که سلول های سرطانی خاص را شناسایی و به آنها حمله می کند.

درمان به عوامل مختلفی بستگی دارد. یک پزشک بهترین گزینه را برای فرد مورد بحث قرار می دهد.

پیشگیری سرطان پروستات

شما می توانید خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهید اگر:

• یک رژیم غذایی سالم پر از میوه و سبزیجات انتخاب کنید. از انواع میوه ها، سبزیجات و غلات کامل استفاده کنید. میوه ها و سبزیجات حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد مغذی هستند که می توانند به سلامت شما کمک کنند.

اینکه آیا می‌توانید از طریق رژیم غذایی از سرطان پروستات پیشگیری کنید، هنوز به طور قطعی ثابت نشده است. اما خوردن یک رژیم غذایی سالم با انواع میوه ها و سبزیجات می تواند سلامت کلی شما را بهبود بخشد.

• غذاهای سالم را به جای مکمل ها انتخاب کنید. هیچ مطالعه ای نشان نداده است که مکمل ها در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات نقش دارند. در عوض، غذاهای غنی از ویتامین ها و مواد معدنی را انتخاب کنید تا بتوانید سطوح سالم ویتامین ها را در بدن خود حفظ کنید.
  • بیشتر روزهای هفته ورزش کنید. ورزش سلامت کلی شما را بهبود می بخشد، به حفظ وزن کمک می کند و خلق و خوی شما را بهبود می بخشد. سعی کنید بیشتر روزهای هفته ورزش کنید. اگر تازه شروع به ورزش کرده اید، آهسته شروع کنید و هر روز زمان بیشتری را به ورزش اختصاص دهید.
  • وزن مناسب خود را حفظ کنید. اگر وزن فعلی شما سالم است، با انتخاب یک رژیم غذایی سالم و ورزش بیشتر روزهای هفته برای حفظ آن تلاش کنید. اگر نیاز به کاهش وزن دارید، ورزش بیشتری انجام دهید و تعداد کالری هایی که در روز می خورید را کاهش دهید. از پزشک خود برای ایجاد یک برنامه برای کاهش وزن کمک بخواهید.
  • در مورد افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات با پزشک خود صحبت کنید. اگر خطر ابتلا به سرطان پروستات در شما بسیار بالاست، ممکن است شما و پزشکتان داروها یا سایر روش های درمانی را برای کاهش این خطر در نظر بگیرید. برخی از مطالعات نشان می دهد که مصرف مهارکننده های 5-آلفا ردوکتاز، از جمله فیناستراید (Propecia، Proscar) و دوتاستراید (Avodart)، ممکن است خطر کلی ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. این داروها برای کنترل بزرگی غده پروستات و ریزش مو استفاده می شوند.

با این حال، برخی شواهد نشان می دهد که افرادی که از این داروها استفاده می کنند ممکن است خطر ابتلا به نوع جدی تر سرطان پروستات (سرطان پروستات درجه بالاتر) را افزایش دهند. اگر در مورد خطر ابتلا به سرطان پروستات نگران هستید، با پزشک خود صحبت کنید.
منبع