درمان سرطان دهانه رحم با رادیوتراپی

سرطان دهانه رحم چیست؟

درمان سرطان دهانه رحم با رادیوتراپی – سرطان دهانه یا گردن رحم سرطانی است که از دهانه رحم شروع می شود. دهانه رحم یک استوانه توخالی است که قسمت تحتانی رحم یک زن را به واژن خود متصل می کند. بیشتر سرطان های دهانه رحم در سلولهای سطح دهانه رحم شروع می شود.

علائم سرطان دهانه رحم

بسیاری از زنان مبتلا به سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه متوجه ابتلای خود نمی شوند ، زیرا این بیماری معمولاً تا مراحل آخر علائم ایجاد نمی کند. و هنگامی که علائم ظاهر می شوند ، به راحتی با شرایط معمولی مانند قاعدگی و عفونت های دستگاه ادراری (UTI) اشتباه می شوند.

علائم معمول سرطان دهانه رحم عبارتند از:

• خونریزی غیرمعمول ، مانند بین قاعدگی ها ، بعد از رابطه جنسی و یا بعد از یائسگی
  • ترشحات واژن که بو و ظاهر آنها متفاوت از حد معمول است
  • درد در لگن
  • نیاز به دفع ادرار بیشتر
  • درد در هنگام ادرار کردن

در صورت مشاهده هر یک از این علائم ، برای معاینه به پزشک مراجعه کنید. رحم را تشخیص می دهد.

علل سرطان دهانه رحم

بیشتر موارد سرطان دهانه رحم ناشی از ویروس مقاربتی پاپیلومای انسانی (HPV) است. این همان ویروسی است که باعث زگیل تناسلی نیز می شود.

حدود 100 سویه مختلف HPV وجود دارد. فقط انواع خاصی باعث سرطان دهانه رحم می شوند. که دو نوع HPV-16 و HPV-18 معمولاً باعث سرطان می شوند.

آلوده شدن به سویه HPV سرطان زا به این معنی نیست که به سرطان دهانه رحم مبتلا خواهید شد. سیستم ایمنی بدن شما اکثریت قریب به اتفاق عفونت های HPV را اغلب در طی دو سال از بین می برد.

HPV همچنین می تواند باعث سرطان های دیگر در زنان و مردان شود. شامل:

• vulvar cancer
  • vaginal cancer
  • penile cancer
  • anal cancer
  • rectal cancer
  • throat cancer

HPV یک عفونت بسیار شایع است.

درمان سرطان دهانه رحم

اگر درمراحل اولیه سرطان دهانه رحم متوجه شوید درمان پذیری بسیار خوبی دارد. چهار درمان اصلی عبارتند از:

• عمل جراحی
  • پرتو درمانی
  • شیمی درمانی
  • درمان هدفمند

بعضی اوقات این روش های درمانی با هم ترکیب می شوند تا موثرتر باشند.

عمل جراحی

هدف از جراحی برداشتن هرچه بیشتر سرطان است. گاهی اوقات پزشک می تواند فقط ناحیه دهانه رحم را که شامل سلولهای سرطانی است بر دارد. برای سرطانی که گسترگی بیشتری پیدا کرده است ، ممکن است جراحی شامل برداشتن دهانه رحم و سایر اندام های لگن باشد.

پرتو درمانی

با استفاده از پرتوهای پرانرژی ایکس سلولهای سرطانی را از بین می برد. می توان پرتو را از طریق دستگاهی خارج از بدن فرستاد. ویا  می توان با استفاده از یک لوله فلزی که در رحم یا واژن قرار داده شده است ، از داخل بدن فرستاده شود.

شیمی درمانی

در شیمی درمانی از داروهایی برای از بین بردن سلولهای سرطانی در بدن استفاده می شود. پزشکان این روش درمانی را به صورت دوره ای انجام می دهند. برای مدتی شیمی درمانی خواهید شد. سپس برای اینکه به بدن خود فرصت دهید تا بهبود یابد ، درمان را متوقف خواهید کرد.

درمان هدفمند

Bevacizumab(Avastin) داروی جدیدتری است که به روشی متفاوت از شیمی درمانی و پرتودرمانی عمل می کند. مانع رشد رگهای خونی جدیدی می شود که به رشد و بقای سرطان کمک می کنند. این دارو اغلب همراه با شیمی درمانی تجویز می شود.

تست های سرطان دهانه رحم

پاپ اسمیر تستی است که پزشکان برای تشخیص سرطان دهانه رحم استفاده می کنند. برای انجام این آزمایش ، پزشک نمونه ای از سلول ها را از سطح دهانه رحم شما جمع می کند. سپس این سلول ها به آزمایشگاه فرستاده می شوند تا از نظر تغییرات پیش سرطانی و یا سرطان مورد آزمایش قرار گیرند.

در صورت مشاهده این تغییرات ، پزشک ممکن است کولپوسکوپی را پیشنهاد کند ، در طول این تست ، پزشک شما ممکن است نمونه برداری از سلول های دهانه رحم کند.

منبع معتمد خدمات پیشگیری ایالات متحده (USPSTF) برنامه غربالگری زیر را برای زنان براساس سن توصیه می کند:

• سنین 21 تا 29 سالگی: هر سه سال یک بار آزمایش پاپ اسمیر انجام دهید.
  • سنین 30 تا 65 سالگی: هر سه سال یک بار آزمایش پاپ اسمیر انجام دهید ، هر پنج سال یک آزمایش HPV (hrHPV) انجام دهید یا هر پنج سال یک آزمایش تست پاپ اسمیر به همراه آزمایش hrHPV انجام دهید.

عوامل خطر سرطان دهانه رحم

HPV بیشترین خطررا برای سرطان دهانه رحم دارد. عوامل دیگری که می توانند خطر ابتلا را افزایش دهند عبارتند از:

• ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)
  • کلامیدیا
  • سابقه خانوادگی سرطان دهانه رحم
  • رژیم کم میوه و سبزیجات
  • مصرف قرص های ضد بارداری
  • داشتن سه بارداری کامل
  • سن کم تر از 17 در زمان اولین بارداری

حتی اگر یک یا چند مورد از این عوامل را داشته باشید ، لزوما شما به سرطان دهانه رحم مبتلا نخواهید شد.

پیش آگهی سرطان دهانه رحم

برای سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه درگیری ، هنگامی که هنوز فقط به دهانه رحم محدود می باشد ، میزان بقای پنج ساله 92 درصد است.

پس از گسترش سرطان در ناحیه لگن ، میزان بقای پنج ساله به 56 درصد کاهش می یابد. اگر سرطان به نقاط دوردست بدن گسترش یابد ، بقا فقط 17 درصد است.

آزمایش غربالگری برای بهبود امید به زندگی زنان مبتلا به سرطان دهانه رحم مهم است. وقتی این سرطان در مراحل اولیه درگیری ، درمان پذیری بالایی دارد.

جراحی سرطان دهانه رحم

چندین نوع مختلف جراحی سرطان وجود دارد. اینکه پزشک کدام یک را توصیه می کند بستگی به میزان درگیری  سرطان دارد.

• Cryosurgery با پروب قرار داده شده در دهانه رحم سلولهای سرطانی را منجمد می کند.
  • جراحی لیزر با پرتو لیزر سلول های غیر طبیعی را می سوزاند.
  • Conization با استفاده از چاقوی جراحی ، لیزر یا سیم نازکی که توسط برق گرم می شود ، بخشی از دهانه رحم به شکل مخروط را برمی دارد.
  • Hysterectomy کل رحم و دهانه رحم را برمی دارند. هنگامی که بالای واژن نیز برداشته می شود ، هیسترکتومی رادیکال نامیده می شود.
  • Trachelectomy دهانه رحم و قسمت بالای واژن را از برمی دارند ، اما رحم را در جای خود قرار می ماند تا در آینده زن بتواند بچه دار شود.
  • Pelvic exenteration رحم ، واژن ، مثانه ، راست روده ، غدد لنفاوی و بخشی از روده بزرگ را از بر دارند ، بسته به این که سرطان تا کجا گسترش یافته است.

پیشگیری از سرطان دهانه رحم

• یکی از راه های رایج ساده ترین راه‌های پیشگیری انجام دادن روتین تست های پاپ اسمیر و یا hrHPV می‌باشد.
  • واکسن های HPV گارداسیل و سرواریکس‌ قبل از شروع فعالیت جنسی فرد در دختران و پسران اثر بخشی بیشتری دارد.
  • استفاده از روش‌های محافظتی در رابطه جنسی
  • محدود کردن تعداد شرکای جنسی

سرطان دهانه رحم و بارداری

در دوران بارداری تشخیص سرطان دهانه رحم نادر است ، اما ممکن است اتفاق بیفتد. بیشتر سرطان های یافت شده در دوران بارداری در مراحل اولیه کشف می شوند.

درمان سرطان در دوران بارداری می تواند پیچیده باشد. پزشک شما می تواند به شما در انتخاب درمان بر اساس مرحله سرطان و مدت زمان بارداری شما کمک کند.

اگر سرطان در مرحله بسیار اولیه باشد ، ممکن است قبل از شروع درمان صبر کنید تا زایمان انجام شود. برای سرطان پیشرفته تر که در آن درمان به هیسترکتومی یا پرتودرمانی نیاز دارد ، شما باید در مورد ادامه بارداری تصمیم بگیرید.

پزشکان سعی می کنند کودک شما را به محض زنده ماندن در خارج از رحم سزارین کنند.

منبع health line