بهترین دکتر سرطان روده بزرگ در تهران

0 ۱,۶۹۵

بهترین دکتر سرطان روده بزرگ

بهترین دکتر سرطان روده بزرگ در تهران – سرطان روده بزرگ یا کولورکتال ممکن است فوراً علائمی ایجاد نکند. در واقع، بسیاری ازعلائم سرطان کولورکتال همچنین می تواند در مشکلات دیگری مانند عفونت، هموروئید، سندرم روده تحریک پذیر یا بیماری التهابی روده نیز دیده شود.

برخی از علاِم سرطان روده بزرگ عبارت اند از:

• تغییر در عادات روده مانند اسهال، یبوست یا باریک شدن مدفوع که بیش از چند روز طول بکشد.
  • احساس نیاز به اجابت مزاج که با اجابت مزاج برطرف نمی شود
  • ونریزی مقعدی با خون قرمز روشن
  • وجود خون در مدفوع، که ممکن است آن را قهوه ای تیره یا سیاه نشان دهد
  • گرفتگی یا درد شکم (شکم).
  • ضعف و خستگی
  • کاهش وزن بدون دلیل قابل توجیح

اغلب  سرطان کولورکتال  تا زمانی که رشد نکرده یا گسترش نیابد علائمی ایجاد نمی کند. به همین دلیل بهتر است قبل از بروز هر گونه علائمی از نظر سرطان روده بزرگ مورد غربالگری قرار بگیرید. در مواقعی که سرطان کولورکتال که در مراحل اولیه از طریق غربالگری و قبل از بروز علائم تشخیص داده می شود، ممکن است درمان آن آسان تر باشد. غربالگری حتی می تواند با یافتن و حذف توده های پیش سرطانی به نام پولیپ از برخی سرطان های روده بزرگ جلوگیری کند.

غربالگری  سرطان روده بزرگ

پزشکان به طور کلی توصیه می کنند که افراد با خطر متوسط سرطان روده بزرگ غربالگری را در حدود سن 45 سالگی آغاز کنند. اما افرادی که در معرض خطر بیشتر هستند، مانند کسانی که سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ یا نژاد آفریقایی-آمریکایی دارند، باید زودتر غربالگری را در نظر بگیرند.

چندین روش غربالگری وجود دارد – هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در مورد گزینه های خود با پزشک خود صحبت کنید و با هم می توانید تصمیم بگیرید که کدام آزمایش برای شما مناسب است. اگر از کولونوسکوپی برای غربالگری استفاده شود، می‌توان پولیپ‌ها را قبل از تبدیل شدن به سرطان در حین عمل برداشت.

اگر علائم و نشانه های شما نشان می دهد که ممکن است سرطان روده بزرگ داشته باشید، پزشک ممکن است یک یا چند آزمایش و روش را توصیه کند، از جمله:

• استفاده از یک اسکوپ برای بررسی داخل روده بزرگ (کولونوسکوپی). کولونوسکوپی از یک لوله بلند، انعطاف پذیر و باریک متصل به دوربین فیلمبرداری و مانیتور برای مشاهده کل روده بزرگ و راست روده استفاده می کند. اگر هر ناحیه مشکوکی پیدا شد، پزشک می‌تواند ابزارهای جراحی را از لوله عبور دهد تا نمونه‌های بافت (بیوپسی) را برای تجزیه و تحلیل و برداشتن پولیپ‌ها برداشت کند.
  • آزمایش خون هیچ آزمایش خونی نمی تواند به شما بگوید که آیا سرطان روده بزرگ دارید یا خیر. اما پزشک ممکن است خون شما را برای سرنخ هایی در مورد سلامت کلی شما، مانند آزمایش های عملکرد کلیه و کبد، آزمایش کند.

پزشک شما همچنین ممکن است خون شما را برای مودی که گاهی توسط سلول های سرطانی  روده بزرگ تولید می شود (آزمایش آنتی ژن کارسینوامبریونیک (CEA))آزمایش کند .در طول زمان، اندازه گیری متناوب سطح CEA در خون شما ممکن است به پزشک کمک کند پیش آگهی شما و اینکه آیا سرطان شما به درمان پاسخ می دهد  را ارزیابی کند.بهترین دکتر سرطان روده بزرگ در تهران

تشخیص سرطان روده بزرگ

• اگر علائمی دارید که ممکن است ناشی از سرطان روده بزرگ باشد یا اگر آزمایش غربالگری چیزی غیرعادی را نشان دهد، پزشک شما می خواهد آزمایش های بیشتری را برای یافتن علت انجام دهید.
  • پزشک در مورد سابقه پزشکی شما می پرسد تا در مورد عوامل خطر احتمالی ، از جمله وجود سابقه خانوادگی، اطلاع کسب کند. همچنین از شما پرسیده می شود که آیا علائمی دارید و اگر چنین است، چه زمانی شروع شده اند و چه مدت آنها را داشته اید.
  • به عنوان بخشی از یک معاینه فیزیکی، پزشک به دقت شکم شما را برای وجود توده ها یا بزرگ شدن غیر عادی اندام ها لمس می کند و همچنین بقیه بدن شما را معاینه می کند. همچنین ممکن است یک معاینه رکتال دیجیتال (DRE)  لازم داشته باشید. در طول این آزمایش، پزشک انگشت خود را به روغن خاصی آغشته میکند و آن را با دستکش مخصوص وارد راست روده شما می کند تا هر ناحیه ای که غیرطبیعی است  را لمس کند.
  • همچنین ممکن است پزشک از شما بخواهد که آزمایش‌های بیشتری مانند:
  • کولونوسکوپی
  • بیوپسی : در طول بیوپسی، پزشک تکه کوچکی از بافت را که ممکن است سرطان در آن باشد، خارج می کند. بافت برای تشخیص سلول های سرطانی بررسی می شود. این بهترین راه برای اطلاع از ابتلا به سرطان است.
  • سی تی اسکن: سی تی اسکن نیز مانند اشعه ایکس است، اما تصاویر داخل بدن شما جزئیات بیشتری را نشان میدهند. سی تی اسکن همچنین می تواند برای کمک به انجام بیوپسی استفاده شود و می تواند نشان دهد که آیا سرطان گسترش یافته است یا خیر.
  • سونوگرافی : این روش برای کمک به یافتن سرطان و مشاهده اینکه آیا گسترش یافته است استفاده می شود.
  • آزمایش های ژن و پروتئین : سلول های سرطانی در بافت بیوپسی ممکن است برای ژن ها یا پروتئین هایی مانند KRAS، BRAF، MMR و MSI آزمایش شوند. دانستن اینکه سرطان شما دارای کدام ژن یا پروتئین است می تواند به پزشک کمک کند تا تصمیم بگیرد که آیا درمان هایی مانند درمان هدفمند یا ایمونوتراپی ممکن است کمک کند یا خیر.
  • آزمایش‌های دیگری مانند اسکن MRI، اشعه ایکس و آزمایش‌های خون نیز ممکن است برای بررسی بزرگی سرطان و گسترش آن انجام شود.

درمان سرطان روده بزرگ

درمان  بستگی به نوع سرطان، اندازه و گسترش آن دارد. درمان ممکن است شامل جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی، درمان هدفمند یا ایمونوتراپی باشد. بسیاری از افراد بیش از یک نوع درمان را دریافت می کنند. مهم است که با پزشک خود صحبت کنید و اگر چیزی را متوجه نشدید سؤال بپرسید.

هدف از درمان سرطان روده بزرگ ، بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان و خانواده هایشان است. هنگامی که از  روش (های ) درمانی مناسب استفاده شود، افراد مبتلا به سرطان ممکن است احساس بهتری را تجربه کنند و عمر طولانی تری نیز داشته باشند.

منبع اول

منبع دوم